onsdag 25. januar 2012

Den brasilianske forvandlingen på 2000-tallet

Økonomisk vekst, historisk fordeling, mindre avskoging, kvinnelig president, sannhetskommisjon, homofilt partnerskap. Brasil har forandret seg vesentlig på 2000-tallet. Hvorfor?


Brasil president Dilma Rouseff og Kinas president Hu Jintao i Beijing, april 2011. Som nyinnsatt president besøkte Dilma Kina før hun besøkte USA. Det ville ikke skjedd for ti år siden.


De fem viktigste grunnene til den brasilianske forvandlingen er disse:
  1. Brasil har tatt mange riktige politiske grep på hjemmebane.
  2. Brasil har gjort enorme oljefunn utenfor kysten.
  3. Det har vært en høy grad av politisk, ideologisk og personlig sympati mellom ledere og land i Sør-Amerika.
  4. Kina har vokst og trukket Brasil med seg.
  5. USA har vært mindre opptatt av Sør-Amerika.
De bakenforliggende årsakene til endringene i Brasil tror jeg best kan forstås med å analysere den brasilianske "etterdiktaturgenerasjonen". På samme måte som etterkrigsgenerasjonen bygde Norge etter andre verdenskrig, har Brasils etterdiktaturgenerasjon kommet til makten nå. Og de har en helt annen oppfatning av hvordan samfunnet bør se ut og hva statens primæroppgaver er.

Er du enig? Ikke? Andre forklaringer? Legg igjen en kommentar eller send meg en mail!

Torsdag og fredag skal jeg til Bergen for å snakke om dette. På fredag skal jeg ha en forelesning på Universitetet med tittelen "Det nye Brasil: Hvordan kan vi best forstå den brasilianske forvandlingen på 2000-tallet?". Torsdag kveld klokka 20.00 skal jeg snakke om samme tema på Café Brasil. Kom, hør og diskuter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar